Kilka dni temu napisałem do nich takie "cuś":
> Szanowni Państwo z Działu Obsługi Użytkownika!
>
> Założyłem konto u Was dla siebie i pomogłem założyć też konto bliskiej mi
> osobie.
>
> Moje konto to:
> xxxxxxxxxxx
> e-mail: xxxxxxx.xxxxxx@wp.pl
>
> Drugie konto to:
>
> login: xxxxxxxxx
> e-mail: xxxxxx.xxx@wp.pl
>
> Ponieważ coś zaczęło się u Was psuć, zarzucać dziwnymi komunikatami przy
> próbie logowania, oba konta usunąłem i próbowałem je zarejestrować powtórnie.
> Jak się później okazało, to te problemy z zalogowaniem są coraz większe.
> Pewnie z powodu zbytniej popularności?
>
> I teraz przechodzę do sedna problemu. Podobno obydwa konta są już USUNIĘTE!?
>
> Ale zdaje się, że jednak nie do końca!
>
> Reaktywacja konta kończy się komunikatem, że albo nick albo adres mejlowy jest
> już w użyciu!
>
> Skłonny jestem uwierzyć, że ktoś wykorzystał nick, ale moją pocztę też
>
> Wniosek? Że zostawiacie w swojej bazie dane nadal, mimo usunięcia konta!
> Blokujecie tym sposobem możliwość ponownego użycia np. konta mejlowego
> prawowitemu właścicielowi!
>
> Nie bierzecie też pod uwagę ewentualności, że poczta może być WSPÓLNA,
> RODZINNA!
> Nie widzę powodu aby z góry wykluczać taką ewentualność.
> Szkoły i klasy również mogą i bywają wspólne.
> Proponuję raczej nadawać użytkownikom unikalne numery identyfikujące ich.
>
> Proszę o przywrócenie obu kont. Myślę, że nie będzie z tym problemu?
>
> Zaraz po przywróceniu obu kont, usunę te, które byłem zmuszony założyć aby
> wejść do nasza-klasa.pl.
>
> Pozdrawiam Was serdecznie i życzę sukcesów w rozwoju naszej-klasy!
>
> ....> e-mail: xxxxxxxx.xxxxxx >
A o to odpowiedź:
Nasza Klasa
do mnie
pokaż szczegóły
13:04 (10 godzin temu)
Witam,
Dziękuję za zgłoszenie. Niestety nie mamy możliwości przywrócenia profili.
Dany adres e-mail jest przypisany do określonego konta i nawet po jego
usunięciu, nie ma możliwości powtórnego wykorzystania tego samego adresu
e-mail. Proponowałabym skorzystanie z alternatywnego adresu e-mail i ponowne
zarejestrowanie się na naszym portalu.
Dlaczego nie można założyć kont na jeden adres e-mail ? Portal przyjął takie
rozwiązanie, gdyż przykładowo w sytuacji gdy zapomni Pan hasła, taka
informacja (poufna) przyjdzie na adres e-mail (w tym wypadku wspólny). Czasemi
niestety, może to być nadużywane. Daltego przyjeliśmy takie rozwiązanie.
Pozdrawiam,
--
Joanna Bijak
Zespół nasza-klasa.pl
http://nasza-klasa.pl
Nasza Klasa Sp. z o.o., ul. Dembowskiego 57/5, 51-670 Wrocław
Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział
Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego,
nr KRS:0000289629, NIP:8982122104, REGON:020586020
Kapitał zakładowy: 62500 PLN
Komentarze:
A dla mnie jest! Likwidacja konta to LIKWIDACJA! Z jakiej racji nadal przechowywane są moje dane o kontach mejlowych?
Odpisałem Im tak:
Nie przemawia do mnie Wasze tłumaczenie!
Likwidacja konta, to LIKWIDACJA KONTA!
I nie zgadzam się, aby dla Waszej domniemanej wygody, były nadal u Was
przetrzymywane dane o moich kontach mejlowych!
Proszę o reaktywowanie kont, o których wcześniej pisałem do Was, albo
o usuniecie z Waszej bazy danych wspomnianych kont mejlowych i tym
samym umożliwienie mi ponownej prawidłowej rejestracji!
Cyt. z pp: „Rozwiązanie umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną skutkuje zablokowaniem Konta.”
Zapytaj się ich czy potrzebna będzie interwencja GIODO czy nie :-)
Dla mnie ogólnie konieczność posiadania adresu e-mail aby się gdziekolwiek zarejestrować to lekkie nieporozumienie. Ja rozumiem jeśli jest to opcja dodatkowa, rozszerzająca możliwości np. o słynne już przypomnienie hasła. A co do samej odpowiedzi admina: takie zachowanie jest lekko niepoważne: "Proponowałabym skorzystanie z alternatywnego adresu e-mail i ponowne
zarejestrowanie się na naszym portalu." Ja po takiej odpowiedzi bym w ogóle zrezygnował z odwiedzania tej strony. Kto mi zabroni użyć ponownie tego samego adresu, skoro poprzednie konto z nim zostało usunięte?
Dzisiaj nasza-klasa zasypuje mnie komunikatami:
Wystąpił poważny błąd, przepraszamy (ID = xxxx)
Z wielką niecierpliwością czekam na komunikaty:
Wystąpił niepoważny błąd, nie przepraszamy (ID = xxxx)
Nie rozumiem dlaczego trzymają adres mailowy. Tzn. mam jedno bardzo brzydkie przypuszczenie - tak to zaprojektowali. Mają jakiegoś babola w projekcie kodu/bazy danych, który uniemożliwia (lub bardzo utrudnia) wywalenie konta z systemu.
Nie wiem jakim cudem można do czegoś takiego doprowadzić (nic mi nie przychodzi do głowy), ale różnie to bywa.
O, jeden pomysł mi przychodzi do głowy - magazynują całą historię konta w jakimś celu.
Za to argument "jedno konto - jeden mail" rozumiem doskonale. Jeśli ktoś chce mieć konto "rodzinne", to niech poprosi providera poczty o aliasy. Ew. niech na naszej-klasie założy sobie pojedyncze, "rodzinne" konto.
PS: czy przetrzymywanie danych nieaktywnego konta (tutaj: adres email, ale kto wie czy pozostałych danych też nie magazynują) wbrew prośbom użytkownika nie łamie przepisów dot. ochrony danych osobowych?
Coś w tym pewnie jest! Znalazłem ciekawy artykuł o naszej-klasie:
http://naszaklas.gourl.org
Zostawianie danych konta w systemie to nie błąd. Tutaj chodzi o zależności między tabelami w bazie. Nikt przecież nie zastosuje kaskadowego usuwania, robiąc sobie dziury w danych tylko dlatego, że przestałeś korzystać z serwisu. Zawsze przecież może być potrzeba historia Twoich wypowiedzi lub innych akcji podjętych wśród społeczności.
Historię użytkowników się magazynuje i już. Tak jak mówiłem o wszystkim decyduje regulamin na który zgodziłeś się zakładając konto.
Czym innym jest "zostawianie danych konta w systemie" a czym innym zamrożenie mojego prawowitego konta mejlowego!
Z jakiej racji mam przestać korzystać z konta pocztowego, którego używam od lat, i zakładać inne?
Czy to nie jest naruszenie moich dóbr osobistych? A jak się to ma do ochrony moich danych osobowych?
Nie ma problemu z przechowywaniem historii moich wypowiedzi na forach nasza-klasa, itp.
Tu nie widzę powodu do "czepiania się".
Widzę, że popularność naszej-klasy udowadnia też jej nie przygotowanie do sukcesu!
Próby logowania zakończone błędami, deprymują użytkownika. A może powinny żądać przy rejestracji numeru NIP lub skanu tęczówki?
Jeśli ktoś zaprojektował bazę danych tak, że nie można usunąć z niej konta, to już naprawdę tylko jego wina. No ale to by się zgadzało, w końcu wydajność naszej-klasy jest tak słaba właśnie przez warstwę bazy danych. Bardzo możliwe, że osoba za to odpowiedzialna nie wiedziała wtedy, że bardzo daleko posunięta normalizacja nie zawsze jest cacy.
A co do przechowywania danych -- jeśli prawo nie wymaga od nich przechowywania tych danych, to na życzenie użytkownika muszą je usunąć (o ile da się to podciągnąć pod "dane osobowe" - a przypuszczam że tak, bo skoro nie mogą wywalić e-maila, to pewnie trzymają też pozostałe dane). Ich regulamin może zawierać dowolne zapisy, ale jeśli są sprzeczne z obecnym prawem to te zapisy są po prostu nieważne.
Poza tym, no nie bądźmy śmieszni. Łączą tabele po adresie mailowym? Na pewno nie, tak głupi nikt nie może być. Pewnie po prostu nie mogą wyczyścić pola w jakiejś tabeli. Mają jakiś znacznik który ustawiają przy wyłączeniu konta, ale nie uwzględniają go przy sprawdzaniu zajętych adresów e-mail. A nie uwzględniają, bo pewnie i tak nie mogą do tabeli władować dwóch identycznych adresów (np. 10 z nieaktywnych kont i 1 z aktywnego).
Ale to naprawdę nie jest ograniczenie techniczne, tylko kompetencyjne autorów serwisu. Przy robieniu serwisu dopiero się uczyli takich rzeczy.
A kaskadowe usuwanie? Żaden problem jeśli używasz jakiegoś ORM-a (ale oni pewnie mają to w gołym SQL-u zapisane, to by pasowało do tego PHP i MySQL-a). Dziury w fizycznej reprezentacji bazy? Z tym sobie chyba nawet mysql ładnie radzi.
Nie ma żadnych obiektywnych technicznych przeszkód. Jeśli nasza-klasa ma jakieś, to ma je na własne życzenie.
W ich bazie nie koniecznie musi być adres e-mail – może być jego hash.
Na stronie swojego profilu możesz zobaczyć ten adres. Nie sądzę by mieli oprócz tego jeszcze hasha.
Do czego zmierza ta dyskusja? Dla mnie akurat takie rozwiązanie większego problemu nie stanowi — dla każdego z głupich serwisów generuję sobie inny sufiks adresu; nawet jeśli jeden „zablokują”, to i ja mogę go zablokować (coby mi spamu nie słali), i wziąć nowy.
najbardziej mnie zastanowil i zainteeresowal "kapital zakladowy". za duzy nie jest
To dla tych "laureatów konkursów" i "mistrzów programowania" taki problem stanowi wstukanie do konsoli "DELETE FROM user WHERE email=`xxxxx@wp.pl'"???
To jakie oni do cholery konkursy wygrywali? Mistrzowstwa w bierkach elektrycznych pod wodą?
Poprosiłem i usunęli. Jeszcze nie testowałem.
To jakieś kpiny. Usuwasz konto, a oni przetrzymują dalej twoje dane. Ciekawe komu i za ile je sprzedają, skoro tak im potrzebne takie dodatkowe obciążenie bazy.
Wszystko zależy od definicji usunięcia konta. Jeśli gdzieś w regulaminie jest to ujęte jako wyczyszczenie informacji o użytkowniku to faktycznie tych danych nie powinno już być.
Nie kojarzę także portali w których można mieć jedno konto mailowe przypisane do kilku użytkowników.
Szczególnie w przypadku n-k, gdzie adres email jest jednocześnie loginem. Nie miałoby to sensu. Musisz jednak pamiętać, że login != identyfikator użytkownika. Na 100% każdemu przypisane jest liczbowe id.
Jak dla mnie nie ma tutaj nic dziwnego.